خبر

کاهش 20درصدی قیمت انترنت/ وزارت مخابرات به عرضۀ خدمات توجهی نمی‌کند

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید: قیمت انترنت فایبر نوری شرکت افغان تلیکام، از روز چهارشنبه 20 دلو، 20 درصد کاهش خواهد یافت.

احمدشاه سادات، معین تخنیکی وزارت مخابرات و تکنالوژی مخابرات روز سه‌شنبه در نشستی خبری گفت: شرکت افغان تلیکام، تلاش کرده قیمت باندویدها را کاهش دهد تا قیمت خدمات انترنت نیز کاهش یابد.

آقای سادات علاوه کرد که از روز چهارشنبه 20 دلو، قیمت انترنتی که توسط فایبر نوری پخش می‌شود، 20 درصد کاهش خواهد یافت.

به گفتۀ مسوولان وزارت مخابرات، قیمت انترنت در اوایل به ازای هر ام.بی، 5 هزار دالر بود که اکنون این قیمت به 50 دالر به ازای یک ام.بی، کاهش یافته است.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که شهروندان از خدماتی که پیش از این ارایه می‌شد، ناراضی بودند و می‌گویند که مخابرات بر عرضۀ خدمات شرکت‌های خصوصی توجهی نمی‌کند.

مصطفی ساحل می‌گوید: به گفتۀ مسوولان وزارت مخابرات و شرکت‌های مخابراتی باور ندارم و این گفته‌ها جز تبلیغات، چیز دیگری برای مسوولان نیست.

محمد‌نجیب عزیزی، رییس بورد اترا می‌گوید: این ریاست همواره بر خدماتی که توسط شرکت‌های خصوصی ارایه می‌شد نظارت و از حقوق شهروندان پشتیبانی می‌کرد.

آقای عزیزی علاوه کرد که مشترک‌های شرکت‌های خصوصی در صورتی که ارایه کننده خدمات به آنان جواب قانع کننده نداد، از طریق شماره 998 شکایت خود را درج کنند تا بورد اترا، به آن رسیدگی کند.

او گفت: اکنون ریاست اترا بر فعالیت‌های شرکت‌های خصوصی نظارت دقیقی دارد و در صورتی که مشاهده شود کم‌کاری می‌کنند، جریمه خواهند شد.

مصطفی اما گفت که چند ماه پیش بسته 5 جی.بی انترنت افغان‌بیسیم را فعال کردم، ولی سایت‌هایی که دامنۀ (.af) داشت را باز نمی‌کرد.

او علاوه کرد، شرایط کاری من به گونه‌یی بود که باید هر روز سایت‌های وزارت‌خانه‌ها را بررسی می‌کردم و به دلیل این‌که اکثر این سایت‌ها با دامنۀ مذکور بود، باز نمی‌شد. چندبار به نمایندگی‌های مختلف شرکت افغان‌بیسیم در کوته‌سنگی، پل باغ عمومی و شهرنو مراجعه کردم، ولی هربار با وعدۀ درست شدن بیرون می‌شدم اما اقدامی صورت نمی‌گرفت.

مصطفی گفت: شرکت، پولی را که بابت انترنت خود گرفته بود را پس نداد و به شماره‌یی که اترا داده بود هم زنگ زدم، ولی تاکنون از پول هدر رفته من خبری نیست.

این شهروند کابلی تنها مشترک ناراضی نیست، بلکه روزانه ده‌ها کاربر فیسبوکی از نحوۀ ارایه خدمات شرکت‌های خصوصی شکایت می‌کنند.

احمد سعیدپور، کاربر فیسبوک چند روز پیش در صفحۀ فیسبوک‌اش به گونۀ طنزآمیزی نوشته بود که «دوستان از شرکت افغان بی‌سور استفاده نکنید!» او افغان‌بیسیم را “افغان‌بی‌سور” نوشته بود.

تاکنون، شکایت‌های زیادی توسط کاربرهای فیسبوکی در شبکۀ اجتماعی از اتصالات، ام تی ان و روشن درج شده و ممکن نیست که شکایت‌ها را مسوولان مربوط نیز ندیده باشند.

پرسش این‌جاست که چرا همواره بین “شعار” تا “عمل” فاصله زیاد است و شکایت‌های مردم نادیده گرفته می‌شود؟

انترنت 4G به زودی به بازار می‌آید

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید: تلاش‌هایی صورت گرفته تا زمینۀ ارایه انترنت “4 جی” برای مصرف‌کننده‌ها مهیا شود.

مسوولان وزارت از زمان دقیق این بسته انترنتی چیزی نگفتند، ولی اشاره کردند که در حال حاضر حدود 4 میلیون مشترک از شرکت‌های خصوصی و دولتی انترنت استفاده می‌کنند. وزارت مخابرات می‌گوید تا چهار سال آینده از نظر کمی مشترک‌های انترنت به 15 میلیون تن خواهد رسید.

محمدنجیب عزیزی، رییس بورد اترا می‌گوید: افغان‌تلیکام نمایندۀ انحصاری فایبر نوری است و در نظر دارد که قیمت انترنت را کاهش دهد.

آقای عزیزی گفت: کاهش قیمت انترنت، باعث می‌شود که مصرف‌کننده‌های بیشتری به استفاده روی بیاورند و این تعداد ممکن است از موعد مقرر، زودتر فراهم شود.

به گفتۀ او، در حال حاضر در 23 ولایت کشور، فایبر نوری رسیده و فعال است و از این طریق به مشترک‌ها انترنت داده می‌شود.

لازم به ذکر است که طی بیش از یک دهۀ اخیر، خدمات تلیفونی در کشور رشد چشم‌گیری داشته، ولی از نظر کیفی نتوانسته است رضایت مشتری‌های خود را جلب کند.

علی‌رضا احمدی/ کابل

 

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا