خبر

گشایش اولین مرکز مشاوره مسایل جنسی

راه مدنیت: مرکز مشاوره صحی Youth Health Corner برای رفع پرسش‌های نوجوانان و جوانان درباره مسایل جنسی، در ناحیه سیزدهم شهر کابل گشایش یافت.
به گفته مسوولان این مرکز، هدف از گشایش این نهاد کمک و مشوره به نوجوانانی است که در مواقع تغییرات فزیکی بدن‌شان دچار سوءتفاهم می‌شوند و یا هم وقتی با مشکلات و تغییرات جنسی مواجه می‌شوند به‌دلیل سنت‌های خرافه از گرفتن مشوره و طرح مشکلات‌شان ابا می‌ورزند. بنابراین نیاز است که چنین مراکزی به‌طور مستقیم به جوانان مشورت‌های لازم صحی را در مواقع لازم ارایه نمایند.
بر اساس آمارهای تخمینی، بیش از 63 درصد جمعیت کشور را افراد زیر 25 سال تشکیل می‌دهند و این رقم به شدت در حال افزایش است. این کتله بزرگ جمعیت در کشور بیشتر از سایر کته‌گوری‌های سنی نیاز به مشورت‌های صحی و روانی دارند. پسرها به ندرت، ولی دختران به‌طور عام در آغاز جوانی با مشاهده تغییرات فزیکی در بدن‌های‌شان دچار شوکه می‌شوند و از شرم با هیچ کسی در میان گذاشته نمی‌توانند.
همین قسم در مواقعی که پرسش‌های جنسی برای‌شان خلق می‌شوند نیز با کسی در میان گذاشته نمی‌توانند، بنابراین موجودیت مراکز مشوره‌دهی صحی یک نیاز اساسی کشور است.
پریود یا عادت ماهانه‌ی زنانه که اولین بار برای دختران اتفاق می‌افتد، برخی آنان را در یک شرایط بد روانی قرار داده، موجب نگرانی‌های جدی می‌شود. در حالی که حتا سخن گفتن از آن در مکاتب کشور هنوز تابوست و اکثر مادران نیز بی‌سوادند.
به گفته مسوولان وزارت صحت، قرار است این گونه مراکز در یک بخش دیگر شهر کابل و پنج زون کشور نیز گشایش یابند.
این برنامه که به حمایت مالی ملل متحد و همکاری معینیت امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ روی دست گرفته شده است؛ توسط وزارت صحت به‌طور رایگان تطبیق می‌گردد.
همچنان شماره تماس 120 از طرف وزارت صحت به‌طور 24 ساعت در خدمت نوجوانان و جوانان قرار دارد و با این شماره به همه سوال‌های صحی آنان پاسخ گفته می‌شود.

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا