گزارش

ازبیکستان مقبرۀ بیرونی در غزنی را بازسازی می‌کند

مسوولان اطلاعات و فرهنگ غزنی می‌گویند قرار است مقبرۀ ابوریحان بیرونی به کمک مالی کشور ازبیکستان بازسازی شود، اما شیوع ویروس کرونا باعث تاخیر در اجرای این طرح شده است. تاکنون چندین بار بازسازی این آبده تاریخی به تاخیر افتاده است.

ادریس وفا، رییس اطلاعات و فرهنگ غزنی می‌گوید: «در این اواخر ازبیکستان مسوولیت بازسازی مقبرۀ بیرونی را برعهده گرفته، تیم انجنیری آن به غزنی سفر داشتند و قرار بود در جریان سال جاری بار دیگر به این ولایت بیایند، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا تا هنوز نتوانسته هیات به این ولایت سفر داشته باشد. پس ازعادی شدن وضعیت، هیات به زودی به این ولایت خواهند آمد و کار بازسازی مقبرۀ بیرونی آغاز خواهد شد.»

اما شماری از فرهنگیان و مردم غزنی می‌گویند که پس از گذشت شش‌سال از وعده‌های مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ مبنی بر بازسازی مقبرۀ ابوریحان بیرونی، هنوز هیچ کاری برای بازسازی و مرمت مقبرۀ این دانشمند و ریاضیدان عصر غزنویان صورت نگرفته است.

درسال ۲۰۱۳ که غزنی به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نام‌گذاری شد، قرار بود به داشته‌های تاریخی این ولایت به شمول مقبرۀ ابوریحان بیرونی رسیدگی شود.

در آن زمان دو بار کار بازسازی این مقبره آغاز شد اما تنها دیوارهای اطراف آن ساخته شد. کار کتاب‌خانۀ آن نیمه تمام گذاشته شد و به ساخت مقبره هیچ پرداخته نشد.

فخرالدین، پیرمردی که نزدیک به ده سال می شود مسوولیت زیارت بیرونی را برعهده دارد، می‌گوید: «سه بار شرکت‌های مختلف آمدند و کار بازسازی مقبره را آغاز کردند اما هیچ کاری در خصوص بازسازی مقبره ابوریحان بیرونی انجام ندادند.»

در همین حال، محمدآصف غزنوی یکی از فعالان فرهنگی این ولایت به دیچوله گفت: «نیاز بود که وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به مقبره‌سازی و مرمت آرامگاه بیرونی می‌پرداخت زیرا او از شخصیت‌های دانشمند غزنه بود، جای تاسف است که تاهنوز دولت هیچ کاری نکرده است. این نشان‌دهندۀ غفلت  است و اینکه دولت به مسایل فرهنگی و آبده‌هایی که از زمان غزنویان به جا مانده توجه و علاقه‌یی ندارد.»

ابوریحان بیرونی در دورۀ سلطان محمود و فرزندش سلطان مسعود در قرن چهارم هجری قمری در این شهر زندگی می‌کرد. تاریخ تولد او سال ۳۵۲خورشیدی خوانده شده و وفات او احتمالا ۴۲۶هجری خورشیدی بوده است.

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا