تحلیل

اظهار نظر نادر و نزدیک به واقعیت: سال آینده؛ سال موفق امنیتی

محمدحنیف اتمر؛ مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری در چیزی بیشتر از دو سال عمر حکومت وحدت ملی به ندرت به نطق‌های رسمی و سیاسی پرداخته است. ولی وی روز دوشنبه ۲۹ قوس در کارگاهی که برای افسران میان‌رتبه نیروهای مسلح کشور برگزار شده بود، نکات جالب و خوش‌بینانه‌یی را مطرح کرده است.

به عقیدۀ اتمر، سال ۱۳۹۶ سال توام با موفقیت برای نیروهای مسلح کشور و سال سرشکستگی و زمین‌گیری برای نیروهای مخالف خواهد بود.

اتمر در این کارگاه، رک و صریح بیان داشته که سال آینده پس از نابودی کامل نیروهای مخالف، زمینه‌های تطبیق برنامه‌های اصلاحی و توسعه‌یی نیز فراهم می‌شود.

وی از پیشرفت‌های چشم‌گیر نیروهای امنیتی به‌خصوص نیروهای هوایی کشور در چهار سال آینده نیز خبر داده است؛ هرچند وعده‌های چرب در سیاست افغانی ما به عرف مبدل شده، به‌خصوص این که در حکومت وحدت ملی وعده‌های زیادی هنوز سر خرمن باقی مانده و معلوم نیست تا چند سال دیگر سرخ خواهد شد.

در عین حالی که سخنان آقای اتمر نیز ظاهرن کلی‌گویی است، ولی با توجه به این‌که از اتمر به عنوان یکی از سیاست‌مداران مطمین و نزدیک به استراتیژی‌های غرب در افغانستان نام برده می‌شود، این احتمال وجود دارد که این وعده‌ها و یا برخی از این گفته‌ها جامۀ عمل بپوشد.

باید یادآور شد اتمر یکی از سیاست‌مدارانی است که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در چهار دهۀ اخیر در قضایای مرتبط به افغانستان نقش داشته است.

اتمر پس از آنکه مجاهدین، دولت داکتر نجیب را سرنگون کرد، ابتدا به پاکستان و بعد از آن به انگلستان رفت و تحصیلاتش را در انگلستان به پایان رساند.

بگروند تحصیلی اتمر در رشته‌های انکشاف دهات، روابط بین‌الملل و فناوری اطلاعاتی، ید این آدم را در مدیریت درست اوضاع بحرانی، طولا ساخته و کارکرد امنیتی وی در دوره‌های مختلف نیز، این واقعیت را مشخص می‌سازد که او قضایا را خیلی دقیق و امنیتی‌تر می‌بیند. با این وصف، این بیانات را باید خوش‌بینانه نگریست.

اتمر پیش از سال ۲۰۰۱ در انجوهای خیریه و غیرانتفاعی مختلف محلی و بین‌المللی کار کرده است. وی از سال ۲۰۰۱ بعد در پست‌های مختلف دولتی چون وزارت انکشاف دهات، وزارت معارف و وزارت امور داخله به حیث یکی از وزرای حلقۀ اول حکومت کرزی کارنامه‌های جدی دارد.

تقرر وی در پست مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری در حکومت وحدت ملی نیز تنها از روی تصادف و دسته‌بندی‌های قدرت میان جناح‌های سیاسی در مقیاس داخلی نیست.

 گمان می‌رود در همان زمانی که جان کری روی کنار آمدن رییس‌جمهور غنی و داکتر عبدالله کار می‌کرد، برخی کشورهای پرقدرت دیگر غربی که نقش خوبی در روند دموکراتیزه کردن افغانستان داشته‌اند، در حمایت از اتمر تاثیرگذار بوده‌اند. یعنی در واقع حکومت وحدت ملی در ابتدا به شکل پایه‌گذاری شد که اتمر یکی از سه ضلع مهم‌اش می‌باشد.

با این وجود می‌توان پذیرفت که سخنان آقای اتمر چندان دور از واقعیت نخواهد بود و می‌شود روی حرف‌های این سیاستگر پهلودار افغان اطمینان کرد.

آنچه در اوضاع سیاسی و امنیتی کشور در جریان است، هیچ کدام از روی تصادف نیست و اکثر بر بنیاد برنامه‌هایی از قبل سامان‌داده‌شده پیش می‌رود. از تلاش‌ طالبان برای به‌دست گرفتن مناطق استراتیژیک تا امنی‌ها در ولایت‌های شمال، تطبیق برنامۀ صلح با حزب اسلامی حکمتیار، کشاندن پای جنرال دوستم؛ معاون اول ریاست‌جمهوری به شمال کشور و پیدا شدن سمارق‌وار زرداد، حدس و گمان‌ها بر این استوارند که مشاور امنیت ملی کشور، یکی از آدم‌های نزدیک به برنامه‌هایی است که در مورد افغانستان اسکریپت می‌شوند.

نگارنده با آوردن فقره‌های فوق روی این نکته تاکید دارد که مشاور امنیت ملی کشور نه از روی شعار و تبلیغات که با یک بیس اطلاعاتی دقیق صحبت کرده و بر این اساس باید به آیندۀ مملکت خود خوش‌بین باشیم.

جدا از همۀ این حدس‌وگمان‌ها، نیروهای امنیتی کشور دو سال پرمخاطره را سپری نموده و شجاعانه از امنیت سراسری کشور پاسبانی کرده‌اند.

در مدت دو سال گذشته، تمام توان و نیروهای ریزرفی طالبان، هواداران داعش و توان جنگی همۀ نیروهای مخالف و حمایت‌گران داخلی و منطقه‌یی آنان به خوبی تحلیل رفته و با بهتر شدن سطح تجهیزهای دفاعی، دیگر توان مقابله با ما را نخواهند داشت.

از این رو می‌توان در مورد آیندۀ امنیتی و به‌طبع آیندۀ صلح و توسعه در کشور، خوش‌بین و امیدوار بود و اظهار نظرهای مشاور امنیت ملی کشور را قرین به واقعیت تلقی کرد.

سید امین بهراد؛ دبیر بخش سیاسی

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا