تحلیل

قتل دیپلومات و سطحی‌نگری سفیر

مقام‌های پولیس پاکستان به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که محمد ذکی عبده، کاردار سوم کنسولگری افغانستان روز دوشنبه 18 دلو در شهر کراچی پاکستان به دست یک محافظ کنسولگری کشته شده است.

ثاقب اسماعیل، مقام پولیس پاکستان به خبرگزاری رویترز گفته که سکرتر سوم کنسولگری افغانستان درکراچی توسط یک محافظ شخصی کشته شد و این محافظ بازداشت شده است. به گفتۀ مقام‌های پولیس این نگهبان کنسولگری افغان است.

آزادخان، یک مقام دیگر پولیس پاکستان به خبرنگارها گفته که به نظر می‌رسد این حادثه در اثر یک نزاع شخصی صورت گرفته است. او افزود که در این حادثه یک تن دیگر زخمی شده است.

حضرت عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان در صفحه فیس‌بوک خود کشته شدن این دیپلومات افغان را تایید کرد. او نوشته که این تیراندازی حوالی چاشت امروز توسط یک محافظ  افغان صورت گرفته است. آقای ذکی عبده، برادر محمد عبده؛ عضو مجلس نمایندگان بود، اما تاکنون وزارت خارجۀ کشور در این مورد نظری ارایه نکرده است.

هرچند منابع مسوول و مقامهای مسوول در حکومت با نوعی طفره‌رویی خواسته‌اند که از کنار قضیه به‌سادگی عبور کنند، اما قتل یک دیپلومات هرچند نه ارشد،  ولی ‌رسم دیپلوماتیک در جهان را نمی‌شود این‌گونه ساده‌انگارانه رها کرد.

وزارت خارجه تاکنون هیچ‌گونه بیانیه در این مورد منتشر نکرده و حتا در مورد عوامل قضیه نیز، چیزی نگفته است.

آقای عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد گفت: به‌نظر می‌رسد دعوای شخصی مرتبط با یک «عمل جنایی» عامل حادثه باشد.

حالا اگر دیپلومات‌های افغان درکشورهای خارجی مصروف فعالیت‌های غیررسمی و یا فعالیت‌های غیرقانونی هستند، مسوولیت سفارتخانه‌ها و شخص جناب سفیر چیست و از این طرف هم این دیپلومات‌ها، براساس چه معیاری برای نمایندگی از مردم افغانستان و در راستای تامین منافع دولت افغانستان فرستاده می‌شوند که خلاف وظیفه و ماموریت‌های‌شان گرفتار رفتارهای غیررسمی و شخصی هستند؟ اگر موضوع غیر ازاین است، باتوجه به تیرگی روابط سیاسی میان کابل و اسلام‌آباد هر احتمال دیگری بعید نیست، چرا سفیر افغانستان با قتل یک نماینده رسمی افغانستان چنین از روی بی‌اعتنایی و حتا بی‌حرمتی رویه می‌کند؟

وزارت خارجه مسوولیت دارد که موضوع قتل کاردار افغانستان در کراچی پاکستان را به زودی برای مردم روشن سازد. مرگ دیپلومات‌های مقیم در کشورهای خارجی حتا اگر به شکل عادی و معمولی هم صورت گیرد، ایجاب می‌کند که تحقیق‌های جدی و کامل را شود، زیرا در دنیای سیاست و اطلاعات سیاسی در سطح دیپلومات‌های رسمی میان کشورها، مرگ‌های مرموزی اتفاق می‌افتند. در حالی‌که آقای ذکی عبده، در مقر کنسولگری افغانستان به قتل رسیده است. این‌که نگهبان افغان کنسولگری شلیک کرده باشد امری دور از انتظار نیست، ولی کدام تحقیق‌های جدی نشان می‌دهد که کاردار افغانستان در پیوند به کدام عمل غیرقانونی کشته شده است؟

سوال اساسی از آقای زاخیل‌وال این است که اگر موضوع از آنچه او گفته باید با مدارک ارایه شود، هرچند پای آبروی یک ملت هم درمیان باشد، ولی اگر چنین نیست، با توجه به پچیدگی و تیرگی روابط میان کابل و اسلام‌آباد احتمال‌های زیادی وجود دارد، چرا یک سفیر این‌گونه و مفتضحانه با عزت و آبروی یک ملت و یک دولت بازی می‌کند؟

پاکستان در عین حال که با افغانستان رابطه‌یی خوبی ندارد یکی از کشورهای ناامن در منطقه نیز است. از کجا معلوم که نگهبان کنسولگری افغانستان همچون ده‌ها افغان انتحارکننده دیگر خریداری نشده و ماموریت خارجی نداشته باشد؟ چرا باید پیش از معلوم شدن حقایق، اظهاراتی صورت گیرد که شمشیر را به‌دست دشمن دهد؟

جناب سفیر باید کمی تامل می‌کرد و در صورت دریافت پرسش‌ها نیز باید معلومات کافی را برای بعد از معلوم شدن نتیجۀ تحقیقات موکول می‌کرد ولی او آمده پیش از همۀ تحقیق‌ها و پیش از اظهارات پولیس پاکستان گفته است که امکان دارد در رابطه با کدام عمل جنایی کشته باشد.

روی هم‌رفته اینکه، یک دیپلومات ما در یک کشور خارجی کشته می‌شود و به آن به‌رسم معمول بین‌المللی پرداخته نمی‌شود و از جانب پاکستان طلب وضاحت صورت نمی‌گیرد خود حرف کلانی است، اما بدتر از آن با قضاوت‌ها و حدس و گمان‌ها، با عزت یک ملت نیز بازی می‌شود.

خوب حالا بر فرض بپذیریم که آقای عبده در پیوند به یک قضیه جنایی کشته شده باشد، خرد یک دیپلومات هوشیار و ورزیده در سطح سفیر، چنین حکمی می‌کند که این‌گونه مفتضحانه صحبت نماید؟ اگر چنین است جناب سفیر! در پاکستان مصروف چه کاری هستی که دیپلومات‌های تحت ماموریت جناب شما به کارهای غیرقانونی مصروف‌اند و در پیوند به چنین فعالیت‌هایی کشته می‌شوند؟

افتضاح در عملکرد و تطیبق سیاست خارجی افغانستان بالا گرفته است. نمونه‌اش همین قتل آقای عبده است. اگر حرف زاخیل‌وال درست از آب در آید، خود مهر تایید بر این مدعاست، ولی اگر چنین نباشد نیز نشان‌دهندۀ یک گسست و نبود هم‌آهنگی جدی در وزارت خارجه است.

امید کریمی

 

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا