تحلیل

مردم و امید به آینده بهتر

در نظرسنجی که از سوی خانه آزادی صورت گرفته، مردم از کارکرد نیروهای امنیتی، تجهیز این نیروها، تلاش‌های اقتصادی در جهت توسعه چون احداث بند سلما در غرب کشور و هم‌چنین از عقد تفاهم‌نامه‌های مربوط به ترانزیت حمایت کرده‌اند. این حمایت نشان می‌دهد که مردم از تلاش‌ها و برنامه‌های دولت در راستای ترسیم یک آینده بهتر برای این سرزمین حمایت می‌کنند. نکته جالب این نظرسنجی از سوی خانه آزادی افغانستان که یک نهاد تحقیق‌کننده است، این می‌باشد که شرکت‌کنندگان به صورت بسیار واضح در رابطه به بسیاری از کارکرد دولت در عرصه‌های مختلف نظر داده‌اند.

نبود اقناع نظریه‌دهندگان به برخی از سیاست‌گذاری‌های دولت در عرصه‌های دیپلماتیک و به‌خصوص در عرصه تامین روابط با برخی از کشورهای همسایه نشان می‌دهد که نظردهندگان تلاش کرده‌اند حرف دل خویش را با پرسش‌کنندگان و از طریق پرسش‌کنندگان با جامعه در میان بگذارند.

ازاین‌رو و با توجه به موجودیت برخی از نارضایتی‌‌ها در نزد پرسش‌شوندگان در برخی از عرصه‌ها می‌توان این نظرسنجی را مهم تلقی کرده و به‌ویژه بخش‌هایی را که نشان‌دهنده رضایت مردم از کارکرد دولت می‌باشد را سرمشق ادامه کار برای دولت خواند.

در این نظرسنجی بخش اعظم نظردهندگان از کارکرد نیروهای امنیتی حمایت کرده و نسبت به فعالیت‌هایی که این نیروها در عرصه تامین امنیت داشته، رضایت نشان داده‌اند. بسیار واضح است که عملکرد نیروهای امنیتی به‌خصوص در سال 1395 که می‌توان اوج تحرکات مخالفان مسلح دولت دانست، تا حد زیادی قابل ستایش می‌باشد. با وصف اینکه مخالفان مسلح دولت در برخی از نقاط کشور تهاجمات بسیار گسترده‌یی سازمان‌دهی کردند و حتا در حوزه شمال‌شرق چند روزی بر شهر استراتژیک کندز مرکز ولایت شمال شرقی کندز مسلط شدند، اما جواب‌دهی به‌تمامی موج‌های ایجادشده حملات از سوی مخالفان مسلح دولت نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی از توانایی‌های قابل وصفی برخوردار شده‌اند. به نظر می‌رسد همین‌که نیروهای دولتی توانسته‌اند در پس زدن حملات مخالفان مسلح دولت در بسیاری از مناطق کشور ازجمله شهر کندز موفق عمل کنند، از چشم مردم پنهان نمانده و در نظرسنجی که صورت گرفته، در قالب حمایت و رضایت از این نیروها ابراز شده است.

امیدوار شدن مردم به کارکرد نیروهای امنیتی و به‌ویژه با تاکیدی که در همین نظرسنجی بر تجهیز و تسلیح و آموزش بهتر این نیروها شده است، بیانگر این می‌باشد که مردم افغانستان نسبت به کارکرد دولت و نیروهای دولتی در عرصه تامین امنیت، اعتماد داشته و امیدوارند که دولت بتواند با تجهیز بهتر نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، چشم‌انداز بهتری در عرصه امنیتی ترسیم نماید. با توجه به حمایت‌هایی که از سوی حامیان بین‌المللی افغانستان از تجهیز، تسلیح و آموزش بهتر نیروهای دفاعی و امنیتی ما اعلان شده، انتظار می‌رود وضعیت امنیتی در سال آینده بهتر از سال جاری باشد و حالت تقابلی که میان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با مخالفان مسلح وجود دارد از تدافع یا دفاعی به تهاجم و یا هجومی تغییر کند. در چنین صورتی بدیهی خواهد بود که چشم‌انداز امنیتی برای کشور بهتر از حال قابل ترسیم خواهد گردید. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که قطع مخاصمه نظامی و مسلحانه از سوی حزب اسلامی با توجه به اجرایی شدن روند پیوستن این حزب به مصالحه با دولت، این امیدواری را ایجاد کرده که برخی از حلقات شامل در گروه طالبان نیز از این شیوه تعقیب کرده و راهکار صلح و مذاکره را در پیش بگیرند که اگر چنین شود، اوضاع بهتر امنیتی برای جامعه قابل تحقق خواهد بود.

به نظر می‌رسد نکته قابل ملاحظه‌یی که در نظرسنجی صورت گرفته از سوی خانه آزادی قابل تامل است و می‌تواند امیدوارکننده باشد؛ ابراز خوش‌بینی و رضایت مردم نسبت به برخی از برنامه‌های کلان اقتصادی و تجارتی دولت می‌باشد. هم‌چنان‌که احداث و فعال شدن بند سلمان مورد حمایت تمام مردم از غرب تا شرق و از جنوب تا شمال کشور قرار گرفت، دیده می‌شود پلان‌های دولت در بخش‌های ترانزیتی و تجارتی نیز از رضایت مردم برخوردار می‌باشد. این نشان می‌دهد مردم این واقعیت را می‌دانند که یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که می‌تواند بر بسیاری از بخش‌های دیگر در جهت تامین و دسترسی به ثبات تاثیر بگذارد، عرصه و بخش اقتصادی می‌باشد. اگر دولت بتواند با مطرح کردن و به اجرا گذاردن پلان‌های اقتصادی اعم از زیرساخت‌های توسعه اقتصادی و یا پلان‌گذاری‌هایی در راستای رشد تجارت و ترانزیت، به افزایش چشمه‌های عایداتی برای خود و مردم موفق گردد، در آن صورت ثبات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتا امنیتی از بسیاری از جهت‌ها قابل تحقق خواهد بود. آنچه می‌توان در این زمینه تاکید کرد این است که کارکرد خوب دولت از چشم مردم پنهان نمی‌ماند. ازاین‌رو دولت باید کوشش کند تا به‌گونه‌یی پلان‌گذاری و عمل نماید که همواره اعتماد و رضایت مردم را به دست بیاورد.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا