تحلیل

نیکلسون در هند/ آیا امریکا هندمحور می‌شود؟

جنرال نیکلسون، فرمانده‌ی ماموریت ناتو در افغانستان به هند سفر کرده و از این کشور خواستار همکاری در بخش تجهیز نیروهای هوایی شده ‌است.
این جنرال که یکی از بلندپایه‌ترین مقام‌های نظامی امریکایی می‌باشد، نقش هند در تقویت نیروهایی افغان را مثمر خوانده است، اما سفر یک نظامی بلندپایه امریکایی به هند، حامل چی پیام‌هایی است؟
به باور برخی آگاهان، امریکایی‌ها از تخریب‌گری و عدم همکاری و صداقت پاکستان به ستوه آمده‌اند و به‌دنبال شریک قدرت‌مند و بدیل پاکستان در منطقه هستند. امریکایی‌ها حالا نقش نظامی پنج سال قبل را در افغانستان بازی نمی‌کنند. تهدید‌های امنیتی به‌طور فزاینده‌ی وجود دارد و گروه‌های هراس‌افکن از آن ‌سوی مرز به‌ شکل قوی تجهیز و تمویل می‌شوند.
این مساله، ماموریت غربی‌ها را با چالش روبرو کرده و حکومتی را که با تمام تلاش سروسامان دادند، با مشکل مواجه ساخته است. انرژی و توانایی‌های زیادی غربی‌ها برای این بازی دوگانه‌ی پاکستان در افغانستان و منطقه به هدر می‌رود و از سرنوشت صلح هیچ خبری نیست.
هندی‌ها به دلیل داشتن نفوذ و علاقه به افغانستان، این کشور را در اولویت سیاست خارجی‌اش قرار داده و خواهان تضعیف رقیب دیرینه‌ و سرسخت خود است و از هر امکانات و فرصتی برای کنارزدن پاکستان استفاده می‌کنند.
چندی پیش، نرندرا مودی؛ نخست‌وزیر هند به امریکا سفر کرده بود که یکی از محورهای مهم بحث‌اش را افغانستان تشکیل می‌داد. حالا در تحلیلی، کارت هندی‌ها برنده است؛ زیرا امریکایی‌ها با ایران، چین و روسیه روابط تیره‌ دارد و پاکستان نیز در جمله‌ی این کشورها قرار گرفته است. با این وجود، تنها هند به‌‌حیث قدرت استراتژیک برای امریکا می‌تواند در افغانستان مهم باشد.
این برای پاکستان دشوار خواهد بود. به ‌یقین این کشور دست‌ به بازی‌های بیشتری خواهد زد. همان‌گونه که جنرال نکلسون از زبان جنرال راحیل شریف، رییس ستاد ارتش پاکستان به هندی‌ها گفته که «پاکستان شکایت دارد که شما امریکایی‌ها زیاد هندمحور شده‌اید.»
در تحلیلی دیگر، امریکایی‌ها حالا به‌دنبال تقویت بخش‌ نظامی افغانستان هستند تا کشور را از تهدید‌های آینده ‌دور نگه دارند. هم‌چنان، نظام سیاسی کشور را بر پایه‌ی این اصل، استوار نگه دارند. تا زمانی که ما دارای یک قدرت نظامی قوی نشویم، بدون تردید خلاها توسط زورمندان و ترویستان پر خواهد شد. در موجودیت ارتش قوی، بحث اربکی و مسلح‌سازی فرماندهان و جنگ‌جویان قبلی منتفی است، اما حالا حکومت از روی ناچاری دست به این کار پرمخاطره زده است.
ازسویی هم، تنها راه باقی‌مانده برای حفظ حالت موجود، تقویت‌ نیروهای ارتش است؛ زیرا حملات و حمایت‌هایی که از تروریستان در خارج از مرزها می‌شود، چهار دهه است افغانستان را می‌سوزاند و همواره سبب بزرگ‌ترین جنایات و خون‌ریزی‌ها شده است.
در نهایت می‌توان گفت که امریکایی‌ها به‌دنبال شریک استراتژیک در منطقه است که دارای پتانسیلی کارا بوده و توانایی‌های لازم را در برابر قدرت‌های رقیب خود در منطقه دارا باشد. دخیل کردن پای هندی‌ها به معضل افغانستان، نشان واضحی است که این کشور در نتیجه بازی دوگانه‌ی پاکستان به‌دنبال هم‌سویی با سیاست هند است. هند توانایی و تمایل لازم را برای تجهیز و تقویت‌ بخش نظامی افغانستان دارد.
هند یکی از کشورهای مهم در بخش بازسازی افغانستان بوده که سال قبل، چهار بال هلی‌کوپتر ام.آی-25 را به نیروهای هوایی کشور کمک کرده بود.

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا