تحلیل

هلمند، کانون مافیای مواد مخدر

هلمند کانون مافیاهای بزرگ و منطقه حاصل‌خیر برای کشت مواد مخدر، اکنون شاهد نبردهای سنگینی است که ارتش کشور رودرروی دشمنان سرسخت کشور در نبرد هستند. هلمند همواره برای امنیت ما یک درد سر بوده و به دلیل هم‌سرحد بودنش با پاکستان، محل نبردهای دشوار و سنگینی بوده است.
در هفته‌ی گذشته، جنگ در خانشین این ولایت، برای چند ساعتی این منطقه را از تصرف نظامیان کشور درآورد و نیز در ‌ناد‌علی و سنگین رزمایش در قوت خود باقی‌ است. با‌ آن‌که نظامیان کشور با روحیه بالا در مقابل دشمن ایستاده و از خاک و پرچم کشور خود دفاع می‌کنند، اما گروه‌های هراس‌افکن، با تمام توان و نیرو موضع ‌گرفته و در تلاش درهم شکستن خطوط نیروهای ارتش هستند که تاکنون بدون شک این قدرت را نیافته‌اند.
درهمین‌حال، حضور مافیای قوی کشت مواد مخدر در این ولایت و هم‌سرحدبودن هلمند با پاکستان، نقش به‌سزایی در ناامن سازی هلمند داشته است. هلمند در دوران جنگ علیه شوروی من‌حیث یک نقطه سوق‌الجیشی و لوژستیکی برای مجاهدین استفاده می‌شد؛ زیرا هلمند مناسب‌ترین راه برای انتقال مواد مجاهدین و نیز نزدیک به پاکستان می‌باشد. درعین‌حال، هلمند بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر افغانستان است که این مساله سبب آن گردیده ده‌ها چاقاق‌بر بین‌المللی در این ولایت حضور یافته و در ناامنی این ولایت نقش بازی نمایند.
مواد مخدر و ناامنی دو روی یک سکه هستند و قوی‌ترین منبع مالی تروریستان در افغانستان، مواد مخدر می‌باشد که بر اساس گزارش‌ها، سال قبل، 70 میلیارد دالر از بازارهای جهانی تریاک را، مواد مخدر افغانستان به خود اختصاص داده بود که نزدیک به یک میلیارد دالر آن به جیب دهقانان ریخته شد.
چندی قبل گزارش‌هایی به‌نشر رسیده بود که حاکی از تلاش طالبان برای انتقال “شورای کویته” به هلمند بود. تا نشان داده شود که جنگ افغانستان یک جنگ داخلی است، اما بعد از چندی نیز گزارش‌هایی نشر شد که این پلان خنثا گردید. در این صورت، می‌توان گفت که یکی از عوامل فشار بر هلمند، دلیل نزدیکی با پاکستان و نیز بحث انتقال شورای کویته به این ولایت می‌باشد که هلمند را درهم کوبیده و فشار می‌دهد.
اکنون حاصلات کشت مواد مخدر به بازار آمده است و قاچاق‌بران نیز برای خرید و فروش این مواد وارد بازارهای هملند شده‌اند. گروه‌های فعال تروریستی در هلمند نیز نقش‌ مهمی در کنترول فروش این مواد دارند؛ زیرا عواید و درآمدهای حاصل از تریاک، نقش مهمی در قدرت‌مند ساختن این گروه داشته است. از سویی نیز احتمال می‌رود که دستان بزرگِ داخلی و خارجی در پشت ناامنی هلمند قرار داشته باشد و از وضعیت گِل‌آلود هلمند سود جویند.
درنتیجه می‌توان گفت که جنگ هلمند تنها از جانب طالبان نیست؛ بل نقش‌ قاچاق‌چیان بزرگ ملی و بین‌المللی محسوس است. مواد مخدر، زهری است که هلمند را در دام خود فرو برده و در یک باتلاق گرفتار ساخته است. این‌ جنگ، ابعاد داخلی و خارجی دارد که حل آن دشوار خواهد بود؛ زیرا دستان بزرگی، در ناامن ساختن این ولایت نقش دارد و در سال‌های حضور پررنگ ناتو و آمریکا که هزاران سرباز انگلیسی و آمریکایی در این ولایت با تمام امکانات و قوا مصروف نبرد با شورشیان بودند، توان آوردن آرامش در هلمند را نداشتند.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا