تحلیل

ادارۀ هوانوردی، فعال و موثر

ادارۀ هوانوردی کشور می‌گوید که به زودی رادارهای کابل نصب خواهد شد و برای نصب رادارهای مستقل کشور تلاش‌ها جریان دارد. دکتور قاسم وفایی‌زاده می‌گوید که نصب رادارهای مستقل کشور با شرکت تالس قرارداد شده که مرحلۀ تولید این رادارها در دوبی عملا آغاز شده است.
او اظهار امیدواری کرد که در چند ماه آینده این اداره بتواند رادارهای کابل را نصب کند. به گفته وی، با نصب راداراهای مستقل تمام حریم فضایی کشور تحت کنترول می‌آید و از این بابت عواید ادارۀ هوانوردی کشور افزایش قابل ملاحظه‌یی خواهد داشت.
به گفته وفایی‌زاده، این اداره با همه مشکل‌های سال روان، بیش از پنج‌میلیارد افغانی درآمد داشته است.
این اداره هفته پیش نیز از تجهیز مرکز کنترول حریم فضایی کشور در آینده نزدیک خبر داده بود. بحث کنترول حریم فضایی برای افغانستان در شرایطی که نیروهای خارجی کشور را ترک می‌کنند و مسوولیت میدانهای هوایی بین‌المللی کشور را به عهده منابع داخلی می‌گذارند از اهمیت بالایی برخوردار است.
امنیت فضایی و کنترول حریم فضایی بی‌تردید از بحث‌های جدی کشورهاست و افغانستان نیز به‌عنوان یک کشور مستقل ناگزیر است کنترول حریم فضایی خود را در دست داشته باشد. به‌خصوص اینکه بیش از ۴دهه است که حریم فضایی کشور در کنترول نبوده و در شرایط جدید که تهدیدهای امنیتی بیشتر شده، ایجاب می‌کند که حریم فضایی کشور به صورت جدی کنترول گردد.
گفته‌های وجود دارد که در زمان جنگ‌های داخلی، جنگنده‌های پاکستان به‌صورت مستقیم وارد حریم فضایی کشور می‌شدند و خطوط مقاومت را در نقاط مختلف کشور مورد حمله قرار می‌دادند. بدون اینکه دفاعی صورت گیرد یا دست‌کم اسنادی در دست باشد که جنگنده‌های متعلق به ارتش پاکستان حریم فضایی کشور ا نقض می‌کردند و خلاف تمام موازین بینالمللی به‌صورت مستقیم در جنگ داخلی کشور سهم می‌گرفتند.
به همین قسم بحث ناامنی شمال کشور نیز عین قضیه را دارد. در سال‌های پیش ادعاهای جود داشت که هلی‌کوپترهایی شبانه نیروهای طالبان و داعش را در مناطق شمال کشور انتقال می‌دادند، ولی اسناد موثقی در اختیار منابع داخلی، ادارۀ هوانوردی و نیروهای هوایی کشور وجود نداشت.
با نصب رادارهای مستقل در کشور، کنترول حریم فضایی ما نه تنها قابل کنترول خواهد شد که افغانستان به لحاظ عبور و مرور پروازهای داخلی، بینالمللی و پروازهای عبوری به امنیت کامل دست خواهد یافت و از این رهگذر درآمد کشور نیز بالا خواهد رفت.
حاکمیت ملی و دفاع از تمامیت ارضی از جمله مفاهیمی‌اند که بدون کنترول حریم فضایی کشور ادعای کذب و واهی است. هرچند اظهارات آقای وفایی‌زاده بیشتر جنبه ملکی و اقتصادی دارد، ولی با کنترول حریم فضایی کشور امنیت نیز بهبود خواهد یافت.
علاوه بر اینکه بحث امنیت فضایی برای سکتور هوانوردی حایز اهمیت است و در صورتی‌که کشور امنیت فضایی نداشته باشد، شرکت‌های معتبر هوانوردی از فضای کشور ما عبور نخواهند کرد. از این جهت صدمه کلانی بر درآمدهای ملی وارد خواهد شد و به لحاظ حیثیتی نیز بار منفی جدی برای کشور دارد.
آنچه را قاسم وفایی‌زاده در کنفرانس خبری حساب‌دهی حکومت به ملت گزارش داد، بی‌تردید برای افغانستان دست‌آوردهای خوبی در سکتور هوانوردی کشور است.
وفایی‌زاده از موفقیت در مبارزه جدی با مبارزه علیه فساد در اداره هوانوردی نیز صحبت کرد و در صورتی‌که اظهارات وی واقعیت داشته باشد، برای کشور ما که طی سال‌های گذشته همیشه در صدر جدول فساد اداری جهان قرار دارد، حرف تازه و دست‌آورد هرچند کوچک، ولی قابل توجه است.
نتیجه این است که وضعیت اداره و به تبع وضعیت کلی کشور، در صورتی بهبود خواهد یافت که بحث شایستهسالاری جدی گرفته شود و کادرهای جوان متخصص و متعهد به وطن، جاگزین نیروهای غیرفعال گردد.
افغانستان کشوری است که ساختار اداری‌اش طی سده‌های اخیر به شکل ارباب‌سالاری و حتا مدیریت کرسی‌های دولتی به سن و سال آدم‌ها وابسته بوده است. ویژگی این حکومت برای جوان‌سازی ادارات، قابل قدر است و انصافا این عملکرد تا حدودی پاسخ داده است.
نام گرفتن از اشخاص چندان درست نخواهد بود، ولی واقعیت این است که آن‌عده از کادرهای جوانی‌که در سال‌های اخیر مسوولیت کرسی‌های مدیریتی کشور را گرفته‌اند، بازده خوبی هم در حوزه مدیریتی و هم در مبارزه با فساد از خود به جا گذاشته‌اند.
دکتور وفایی‌زاده نیز یکی از این کادرهای جوان است که در مدت کارش به عنوان معین و بعد مسوولیت ادارۀ هوانوردی، فارغ از تمام وابستگی‌های متعارف در کشور، خوب درخشیده است. سیاست رییس‌جمهور غنی با جوان‌سازی ادارات، این نکته را ثابت ساخته که کادرهای جوان، فعال و متعهد می‌توانند از عهدۀ مسوولیت‌های سنگین خوب بیرون آیند و به سنت نادرست و اشتباه چندسالۀ اخیر نقطه پایان بگذارند.
دکتور کریمی

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا