پیش از پرتاب موشک، او خواستار پایان جنگ شد: یک افغان در خدمهٔ فضاپیمای شوروی
منبع: آرشیو لسآنجلس تایمز ۲۹ آگوست ۱۹۸۸
مسکو – نخستین فضانورد افغانستان امروز در یک پرتاب تلویزیونی بینقص که آشکارا با هدف تاکید بر تلاش شوروی و افغانستان برای آشتی طراحی شده بود، به مدار زمین پرتاب شد.
فضاپیمای «سایوز تیام-۶» که «عبدالاحد مومند*» و دو فضانورد شوروی را به ایستگاه مداری «میر» حمل میکرد، ساعت ۸:۲۳ صبح به وقت محلی از پایگاه فضایی «بایکونور» در آسیای مرکزیِ شوروی در آسمانی صاف به فضا پرتاب شد و روز چهارشنبه به «میر» ملحق خواهد شد.
مومند؛ خلبان ۲۹سالهٔ نیروی هوایی افغانستان، از این فرصت برای درخواست جهت پایان دادن به جنگی که شورشیان مسلمان را در برابر دولت افغان تحت حمایت شوروی قرار داده است، استفاده کرد.
او لحظاتی پیش از پرتاب، از داخل فضاپیما گفت: «من به عنوان فرزند مردم سرافرازم، هم شادی و هم اندوه سرزمین مادریام را که شعلههای جنگ برادرکشی در آن همچنان زبانه میکشد، به فضا خواهم برد.» «برادران، جنگ را متوقف کنید و نیروهایتان را به سوی ساختن یک صلح ملی پایدار هدایت کنید.»
دگروال/ سرهنگ «ولادیمیر لیاخوف»؛ فرمانده ماموریت، پیش از پرتاب گفت که این پرواز مشترک، گامی رو به جلو در همکاریهای بینالمللی برای اکتشاف صلحآمیز فضا و نشانهای از روابط مستحکم میان مسکو و کابل است.
اتحاد جماهیر شوروی پس از نُه سال جنگ علیه شورشیان مسلمان، خروج نیروهای خود از افغانستان را در ماه می آغاز کرد.

به گزارش «تاس»، مومند که خلبانی آموزشدیده در شوروی است، در نیروی هوایی کشورش خدمت کرده است؛ این گزارش مشخص نمیکند که آیا او در عملیاتهای رزمی شرکت داشته است یا خیر. «تاس» اعلام کرد که مومند در فضا در «تحقیقاتی در راستای منافع اقتصاد افغانستان» شرکت خواهد کرد.
گزارشهای پیشین حاکی از آن بود که این فعالیتها شامل عکاسی از مناطق دورافتاده افغانستان، جایی که جنگ چریکی همچنان در جریان است، خواهد بود.
لیاخوف در تاریخ ۶ سپتامبر، پس از یک هفته تحقیقات فضایی به همراه مومند به زمین بازخواهد گشت.
سومین عضو خدمه «والری پولیاکوف»؛ داکتری است که تا ۲۱ دسامبر در ایستگاه «میر» باقی خواهد ماند؛ زمانی که دو سرنشین فعلیِ آزمایشگاه فضایی، پس از پایان یک ماموریت یکساله، رکورد جدیدی در استقامت فضایی ثبت خواهند کرد.
ترجمه: راه مدنیت

