مقاله

از هشتم مارچ ۹۴ تا هشتم مارچ ۹۵/ ثبت ۵۵۷۵ مورد قضیه خشونت علیه زنان

ازهشتم مارچ روز بین‌المللی زنان همه ساله در افغانستان تقدیر می‌شود، کمپین‌های وسیعی به بهانهٔ این روز برای کاهش خشونت‌ها علیه زنان در سراسر کشور انجام می‌شوند، نهادهای متعدد دولتی وغیر دولتی، محلی و بین‌المللی نیز دراین حوزه در تلاش‌اند و وزارتی به‌نام امورزنان با تشکیلات وسیعی مصروف مبارزه با خشونت در برابر زنان است، اما آمارهای خشونت علیه زنان همه ساله افزایش می‌یابد.

عبدالاحد فرزام، رییس دفتر ساحوی کابل کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید: از هشتم مارچ سال ۱۳۹۴ تا هشتم مارچ ۱۳۹۵ خورشیدی ۵۵۷۵ مورد خشونت علیه زنان در سراسر کشور به ثبت رسیده‌ است که ۱۳۴ مورد قتل زنان نیز شامل این رقم است.

فرزام می‌افزاید: « این قتل‌ها شامل قتل‌های ناموسی، خودسرانه که توسط مخالفان مسلح انجام شده‌اند (بعضن در دادگاه‌های صحرایی) و قتل‌هایی را نیز در بر می‌گیرد که در خانواده‌ها صورت گرفته است.»

 وی اذعان می‌دارد که تکان‌دهنده این است که رقم ثبت شده شامل چند جغرافیا وحوزه‌های مشخص نیست که فراگیر و از سراسر کشور به ثبت رسیده است.

به گفتهٔ فرزام در سال ۹۵ خودکشی نیز در میان زنان به‌عنوان یک تهدید بزرگ وجود داشته که شامل ارقام یاد شده نمی‌شود. او اضافه کرد که هرچند آمار دقیقی از آن در دست ندارد اما رقم بلندی است.

فرزام می‌افزاید که تمامی رقم یاد شده در دفاتر کمیسیون ثبت شده، مستندسازی شده و به تمام شکایت‌های مراجعان مشوره‌های لازم حقوقی داده شده است. در مواردی که لازم بوده به مراجع عدلی و قضایی معرفی و ارجاع داده شده است.

با همه تلاش‌های نهاد‌های دولتی وغیردولتی، محلی و بین‌المللی طی سال‌های اخیر گراف خشونت‌ علیه زنان همچنان سیر صعودی داشته است. در سال ۱۳۹۵ نیز خشونت علیه زنان نسبت به سال گذشته ۸.۶ افزایش داشته است.

آقای فززام می‌گوید که از یک جهت میزان آگاهی مردم بالا رفته و به این ترتیب میزان گزارش‌دهی افزایش داشته است و ازجانبی هم خشونت‌های علیه زنان به‌دلیل برخی از تعارض‌ها که با سنت‌های ناپسند در سال‌های اخیر ایجاد شده، افزایش نیز یافته است.

او اشاره می‌کند که در مواردی نشانه‌هایی از رفتارهای خشونت‌بار علیه زنان در اداره‌های رسمی و دولتی افغانستان نیز به مشاهده رسیده است، ولی اسناد درستی دراین زمینه وجود ندارد.

فرزام نقش خانه‌های امن را برای زنان قربانی خشونت مهم توصیف کرده می‌گوید: این خانه‌ها یک فرصت خوبی برای مبارزه با خشونت علیه زنان را فراهم آروده است.

به عقیدهٔ فرزام، نقش رسانه‌ها در گزارش‌دهی از رویدادهای خشونت‌بار علیه زنان نیز موثر و در موارد مختلف به کمیسیون ممد واقع شده است.

فرزام سال ۱۳۹۵ را یک سال خونین و مملو از قضایای نقش حقوق بشر درافغانستان تعریف کرده و از طرف‌های درگیر به‌خصوص از گروه‌های مسلح مخالف دولت می‌خواهد که زندگی و حقوق ملکی‌ها را در نظر داشته باشند.

سید امین بهراد/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا