تحلیل

افراد مسلح غیرمسوول، خطری در کنار

افزایش و قدرت‌گیری بیشتر افراد مسلح و عدم تعقیب نهاد‌های امنیتی کشور به این مساله، نگرانی‌های زیادی را به‌بار آورده است. تقویت فرماندهان سابق و مسلح‌شدن افراد و مردم در گوشه و کنار کشور، اکنون به چالشی بزرگ مبدل شده که در کنار گروه‌های تروریستی، تهدید بزرگی برای حکومت به‌حساب می‌آید.
هفته گذشته، یکی از فرماندهان سابق، ولسوالی رستاق ولایت تخار را به چالش کشیده بود. براساس گزارش‌ها، این فرمانده که گفته می‌شود ده‌ها فرد مسلح زیر فرمان دارد، در درگیری‌های اخیر در این ولسوالی نقش مهمی داشته است.
براساس گزارش‎ها، افراد مسلح غیرمسوول در ولایات کندز، بلخ، پروان، سرپل، فاریاب و… موجب ناامنی‌ فراوانی شده‌اند و در مواردی به‌نام طالب از مردم عشر می‌گیرند. در ماه قبل، در درگیریی که میان فرماندهان جمعیت و جنبش در فاریاب رخ ‌داد، یک منطقه مهم به‌دست طالبان افتاد.
افراد مسلح که اکنون در شهرها و روستاها افزایش یافته است، من‌حیث تهدیدی بالقوه علیه حکومت و حاکمیت دولت تبدیل شده‌اند. در همین‌ حال، سال قبل، در ولایت بلخ، در ولسوالی زاری تعدادی از افراد مسلح راه یک موتر مسافربری را گرفته و سیزده‌ تن را تیرباران کردند. هم‌چنین، در ماه‌های اخیر، در درگیریی که میان دو فرمانده در ولسوالی کشنده‌ی ولایت بلخ صورت گرفت، چهارده تن کشته و یک قریه به آتش کشیده شد. درگیری‌ این افراد و فرماندهان میان‌ هم، سبب اذیت وآزار مردمانِ زیادی شده است. از سویی هم، این مساله در ناامن سازی و افزایش جرم‌های جنایی، قتل، دزدی، اختطاف وناامنی‌ نقش بارزی داشته دارند.
این مساله در شهرها نیز به گونه‌ی چشم‌گیری افزایش یافته است. زدوخوردها و قتل‌های اخیر در منطقه خیرخانه و پنج‌صدفامیلی، گواه این موضوع است. با زیاد شدن افراد مسلح غیرمسوول، اکنون گشت‌وگذار در شب و حتا روز، برای باشندگان شهر سخت شده و مردم جرات گشتن در شب را ندارند.
با این‌حال، باآن‌که ناامنی‌ در ولسوالی‌ها و ولایات دور دست افزایش یافته است، در شهرها، آمار و ارقام جرم‌های جنایی نیز به‌گونه‌یی باورنکردنی افزایش یافته است. این سبب هراس شهروندان شده است.
حکومت باید برای جلوگیری از این‌گونه موارد دست به کار شده و جلوی چنین خودسری‌ها را بگیرد. مهم‌تر از همه، حمایت‌های سیاسی از این‌گونه اعمال است که در موارد زیادی برخی مقامات سیاسی در عقب آن قرار دارند. با این وجود، مسلح شدن روزافزون مردم در شهر و یا روستاها، تقریبن به یک امر”حتمی” بدل شده و هر کس برای حفاظت از خود و خانواده خود، اقدام به خرید سلاح می‌کند. حالا بازار سلاح دوباره گرم شده و انواع و اقسام سلاح‌ها به‌دست این‌گونه افراد رسیده است. داشتن سلاح به یک مساله‌ی مهم مبدل شده که این موجب افزایش جنایات در کشور خواهد شد.
براین اساس، حکومت باید برنامه‌ی جدیی را روی دست‌ گیرد و از افزایش این تهدید جلوگیری کند؛ زیرا این مساله موجب تضعیف حاکمیت دولت شده و نیز سد راه‌ِ سرمایه‌گذاری و ترس و وحشت در میان اقشار جامعه می‌گردد. مبارزه با این پدیده باید در صدر کار حکومت و نهادهای مسوول قرار گیرد.

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا