مقاله

هفت زن در یک‌سال اخیر در بامیان قربانی شده‌اند

به گفتۀ ریاست امور زنان بامیان و نهادهای مدنی این ولایت، در یک‌سال اخیر هفت زن در ولایت بامیان به قتل رسیده‌اند که عامل اکثر این قتل‌ها در اثر خشونت‌های خانوادگی بوده است.

کریمه سالک؛ رییس امور زنان ولایت بامیان در تماسی تلیفونی با روزنامه راه مدنیت گفت که در کمتر از یک‌سال اخیر، هفت زن در ولایت بامیان به شکل‌های گوناگون به قتل رسیده‌اند که عوامل برخی از این قتل‌ها هنوز ناپیداست.

رییس امور زنان این ولایت می‌افزاید که این ریاست همواره در تلاش بوده است تا این قتل‌ها را به صورت دقیق پی‌گیری کرده، عاملان آن را به پنجۀ قانون بسپارد.

به گفتۀ خانم سالک، از جمله هفت مورد قتل زنان که در چند ماه اخیر در ولایت بامیان روی داده، سه مورد خودکشی و چهار مورد قتل‌هایی می‌باشد که توسط افراد دیگر صورت گرفته است.

به باور رییس امور زنان این ولایت، ریشۀ همه این قتل‌ها خشونت‌های خانوادگی و ازدواج‌های اجباری پنداشته می‌شود.

این در حالی است که چند هفته پیش نهادهای جامعۀ مدنی این ولایت در این رابطه در کنفرانس خبریی نگرانی‌شان را از افزایش قتل زنان ابراز کردند.

اسماعیل ذکی؛ هماهنگ‌کنندۀ نهادهای مدنی در ولایت بامیان با تایید گفته‌های رییس امور زنان این ولایت، از ادامه وضعیت نگرانی دارد.

او می‌افزاید که علاوه‌ بر قتل هفت خانم سه مرد هم به شکل مشکوکی در یک‌سال اخیر در بامیان به قتل رسیده‌اند.

اما در تماسی تلیفونی که با عبدالمبین ایزدیار؛ قوماندان امنیت این ولایت بامیان داشتیم، او این آمار را رد کرد و افزود که این آمار دروغ و شایعه‌پراکنیی بیش نیست.

ایزدیار گفت که در رابطه با خودکشی‌هایی که صورت گرفته هیچ قاتلی وجود ندارد؛ چون در رابطه با خودکشی‌ها نمی‌توان کسی را مظنون دانست.

او در رابطه به اقدام‌هایی که از سوی نیروهای امنیتی این ولایت انجام شده، گفت: چند قتلی که از سوی کسان دیگر صورت گرفته است، ما در آن موارد اقدام‌های خود را کرده‌ایم و تعدادی از  مظنونان دست‌گیر و به پنجۀ قانون سپرده شده‌اند و شماری از مظنونان هنوز تحت تعقیب پولیس هستند.

به اساس گفته‌های ایزدیار فعالان مدنی بدون این که مدرکی در دست داشته باشند و یا هم با نهادهای مسوول در تماس باشند و معلومات دقیق را به دست بیاورند، ابراز نظر می‌کند.

این در حالی است که درتازه‌ترین مورد دو دختر جوان یکی پس از دیگری در شهر بامیان به قتل رسیدند.

در همین حال گزارش‌ها از لایت بامیان می‌رسانند که پروین ۲۲ ساله به تاریخ چهاردهم ماه دلو سال جاری در قریۀ «گوروانا»ی شهر بامیان با ضربات چاقو به قتل رسیده است.

به نقل از گزارش‌های واصله از بامیان تعداد شانزده جراحت در بدن این دختر تثبیت شده و گلویش نیز با چاقو بریده شده بود.

شام روز سه‌شنبه، ۲۸ دلو، دختر جوان دیگری به نام انارگل در خانه‌اش هدف گلوله قرار گرفت.

انارگل هفده ساله متعلم صنف دوازدهم مکتب بود. به گفتۀ خانواده‌اش؛ هنگامی که او به اتاق دیگر برای انجام کاری رفته بود، هدف گلولۀ تفنگچۀ بی‌صدا قرار گرفته است.

اما به اساس یافته‌های نهادهای امنیتی این دختر توسط برادرش در داخل خانه به قتل رسیده است؛ چون نشانه‌یی وجود نداشته است که نشان دهد تیر از بیرون خانه شلیک شده باشد.

قوماندانی امنیت این ولایت با تایید قتل این دختر توسط برادرش می‌گوید که انگیزۀ این قتل هنوز معلوم نیست؛ اما برادرش اعتراف کرده که خواهرش را به قتل رسانده است.

اما نهادهای مسوول این ولایت از ارایۀ جزییات در رابطه با قتل پروین جلوگیری می‌کند و می‌گویند که تحقیقات جریان دارد.

سید عارف حسینی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا