تحلیل

وکلا در رخصتی به کجا می‌روند؟

آخرین یافته‌های یکی از رسانه‌های کابل نشان داد که اکثر وکلای مجلس در نشست‌های عمومی و کمیسیون‌ها حاضر نمی‌باشند. مطابق قانون اساسی وظایف عمدۀ وکلا، نظارت از اعمال حکومت، تصویب قوانین و ارتباط با حوزۀ انتخابی‌شان است.

در سال‌های اخیر اکثر وکلا مصروف چکرهای سیاحتی، تجارت و یا هم کمیشن‌کاری بوده‌اند. بارها وزرای کابینه شکایت‌شان را از نحوۀ رفتار وکلا بیان کرده‌اند. یک نظرسنجی که از سوی خانۀ آزادی به نشر رسید، نشان داد که مردم به پیمانۀ زیادی از عمل‌کرد وکلا رضایت ندارند.

 شماری از وکلا در دور شانزدهم بیش از یک سال است که مصروف کمپاین سیاسی و راه‌اندازی تظاهرات‌های خیابانی‌اند.

 برای نمونه اکثر کسانی که در رهبری جنبش روشنایی فعال‌اند وکلای مجلس‌اند. گفته می‌شود این وکلا از یک‌سو رابطۀ مخفی با شماری مقام‌های حکومتی داشته و از طرف دیگر در راستای سیاست عوام‌فریبانه اقدام به تظاهرات می‌کنند.

هزاره‌ها برای نخستین بار در تاریخ بیشترین وکیل را در مجلس دارند.  گفته می‌شود این تعداد به مرز 50 تن می‌رسد، اما طی شش سال کرسی نبایت مجلس بر اساس رقابت‌هایی که آنان داشتند از دست هزاره‌ها خارج شد.

 وکلای هزاره روی هیچ پروژۀ بنیادی با وزرا رایزنی نکردند؛ بل اکثر آنان مصروف معامله‌های شخصی و یا هم تجارتی بودند.

 اکنون که در رهبری جنبش روشنایی اکثر وکلا می‌باشند این سوال مطرح است که در دو دور مجلس این افراد برای مردم و حوزۀ انتخابی‌شان چه دستاوردی را به همراه داشته‌اند؟

 در تمام زمان‌های رخصتی وکلای هزاره حتا برای یک‌بار به  حوزه انتخابی خود سفر نکردند. زمانی که مجلس شروع می‌شود آنان با گزارش‌هایی از قبل نوشتۀ خود در کابل از ولایات گزارش می‌دهند.

 این وکلا با حضور در رسانه‌ها به زمین و آسمان نفرین می‌کنند، اما هیچ یک، کدام طرح روشن برای بیرون‌رفت ندارند. برای نمونه برخی وکلای ولایت هرات، میدان وردک و غزنی که در راس جنبش روشنایی قرار دارند برای ولایت خود حتا یک قدم هم برنداشته‌اند. اکنون که با گذشت شش‌سال هیچ کارنامه‌یی در فعالیت خویش ندارند تلاش می‌کنند با رویکرد عوام‌فریبانه شعار عدالت‌طلبی سر داده و خود را پشت آرزوهای خیالی پنهان کنند.

متاسفانه این عده وکلا همیشه از احساسات پاک مردم استفاده کرده به گونه‌یی که در میدان ده‌مزنک ده‌ها تن قربانی همین سیاست‌های خام شدند.

مردم ولایت‌های مختلف و به‌خصوص هزاره‌ها خوب است که کارنامۀ وکلا را با دقت مطالعه کرده و برای دور بعد اجازه ندهند افراد فرصت‌طلب وارد میدان شده و از احساسات پاک مردم استفاده نمایند.

مردم غزنی، هرات و میدان وردک که اکنون وکلای‌شان در رهبری جنبش روشنایی مصروف‌اند، باید درس گرفته باشند که دیگر با این چهره‌ها نمی‌توان به منزل مقصود رسید. بازنگری همه‌جانبه درباره وکلا سبب خواهد شد تا ما شاهد حضور وکلای مردمی و خدمت‌گذار به مردم باشیم.

اکنون هم خوب است که تمام شهروندان  کشور از وکلای‌شان سوال کنند که در ایام رخصتی به کجا می‌روند و مصروف چه کارهایی‌اند؟

احمد بامیانی

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا